Parodontose

Home / Parodontose

Parodontose

• Parodontose er den mest udbredte tandsygdom i Danmark.

Parodontose starter altid som en ubehandlet tandkødsbetændelse.

Tandkødsbetændelse er en tilstand med rødt, hævet, og blødende tandkød, der sædvanligvis kan standses efter effektiv tandrensning og omhyggelig mundhygiejne.

Tandkødslommerne (pocherne) bliver ved en kronisk betændelse dybere og bakterier og tandsten kan nu trænge længere ned under tandkødet og ned langs tandroden så betændelsen forværres. Dette giver anledning til vævs- og knogledestruktion omkring tanden. Forløbet giver sjældent symptomer, og sygdommen kan blive fremskreden, uden man selv opdager det. En fremskreden parodontose vil medføre, at tænderne bliver løse og ofte flytter sig i tandrækken. I værste fald kan tænderne mistes.

Der er stor forskel på, hvor tilbøjelig man er til at udvikle parodontose, samt hvordan sygdommen udvikler sig hos den enkelte. Sygdommen kan være arveligt betinget, og den kan have sammenhæng med almensygdomme som fx diabetes. Særligt udsatte er rygere, da rygning kraftigt forværrer parodontosen.

Det er afgørende, at parodontosen behandles i tide. Viser det sig, at man har parodontose, eller har man risiko for at udvikle det, anbefaler vi, at der sættes ind med forebyggende parodontose behandlinger med 3-4 måneders intervaller.

Ved behandling af parodontose klartlægges først nøjagtigt hvor i tandsættet, der er problemer. Dette gøres ved, at tandkødslommernes dybde måles. Der vil også typiske blive taget røntgenbilleder, så vi kan følge omfanget af knogledestruktionen. Herefter renses meget grundigt i alle tandkødslommerne med både ultralyd og med håndinstrumenter. Bakteriebelægninger og tandsten fjernes, så rodoverfladerne fremstår glatte og rene efter behandlingen. Det alt afgørende for at opretholde et godt og stabilt resultat er din egen daglige indsats i mundhygiejnen.